Vrouw met Hamer

Op 2 maart 1982 is de schaats- en hardrijdersvereniging "De 5 Dorpen" opgericht

Op 2 maart 1982 is de schaats- en hardrijdersvereniging "De 5 Dorpen" opgericht door de destijds plaatselijke besturen van de natuurijsbanen van Ankeveen, 's-Graveland, Kortenhoef, Nederhorst den Berg en Vreeland. Op deze manier wilden zij hun leden laten trainen/oefenen op een kunstijsbaan. Het komend seizoen is dus een lustrumjaar voor ons! Een mijlpaal die we gezamenlijk bereiken en ik moet bekennen dat ik trots ben dat ik dat als voorzitter mag meemaken.

Ik mag zeggen dat ik nog aardig jong ben met mijn net 35 lentes, maar toch zit mijn hoofd al vol herinneringen wat betreft deze vereniging en zijn lustrumfeesten. Ik kan mij een lustrumfeest herinneren op de ijsbaan in Haarlem, mijn vader was toen voorzitter en ik volgens mij nog jeugdlid. Op de ijsbaan was voor ieder type lid (lees: jeugdlid, wedstrijdrijder, toerschaatser of donateur) wat georganiseerd. Wat me het meeste bij is gebleven van dit lustrumfeest zijn de zwierende dames en heren over het ijs en de priksleeƫrs die een demonstratie kwamen geven. Ik weet niet of dit onder jeugdsentiment valt en ik misschien toch iets ouder ben dan dat ik me voel. Maar leuk vond ik het in ieder geval wel. Dit was ook het lustrum dat niet-wedstrijdrijders de gelegenheid kregen om een wedstijdje te rijden. Volgens mij hebben toen Martin van de Broek en Ton van de Hoorn als recreanten tegen elkaar gestreden en vonden ze dat zo leuk dat ze het jaar daarna ook een wedstrijdlicentie hebben genomen (heren corrigeer me als ik hier verkeerd zit hoor!). Ook hebben Joop van Gool en Ton Vendrig een wedstrijd tegen elkaar gereden. Het lustrum daarna werd dit nogmaals gedaan en inmiddels is de tussenstand in deze onderlinge strijd 1 - 1. Jullie begrijpen dat het komend lustrumfeest deze 2 laatste heren de gelegenheid moet krijgen om de einduitslag definitief te maken. Ik heb begrepen dat ze al in training zijn (zowel mentaal als fysiek) en dat ze er erg veel zin in hebben. Ik wacht met spanning af wat februari 2012 ons brengt!

Maar voor dat het zover is starten we eerst met het trainingsweekend voor de wedstrijdrijders, het startschot, de Algemene Ledenvergadering en de eerste trainingen op het ijs. Na een regenachtige en soms herfstachtige zomer hoop ik op nog wat warme nazomerdagen en heb ik zin in het komende winterseizoen!

Iedereen heel veel plezier, houd de vernieuwde website in de gaten voor het laatste nieuws en tot gauw,
Groet,
Esther van der Heijden-Vendrig