Emma en Maike bij NK junioren

Het NK Allround junioren werd verreden in het weekend van 4 & 5 februari te Alkmaar, onder extreme omstandigheden: variërend van -8 C tot -18 C !! Op zaterdag werd de start zelfs 2 uur uitgesteld, vanwege deze gigantische kou.

Beide dames, Emma van Rijn (junior A) & Maike Brinksma (junior B), hadden onwijs veel zin in het kampioenschap en kwamen dan ook supergemotiveerd aan de start : Klaar om te knallen dus !

Emma klaar voor de start

Vrijdag werden de 500m en de 1500m gereden. Na een goede warming-up, wat erg belangrijk is bij die temperturen, gingen ze het ijs op voor een 500m.
Emma: "Ik stond op scherp en was fel, ik wilde die 500m knallen en laten zien wat ik in huis heb. Ik werd 4e. Jammer, net geen afstandsmedaille... Na de 500m kwam de 1500m, ook hier had ik er weer onwijs veel zin in. Maar de 1500m ging totaal anders dan ik had verwacht. Ik reed deze afstand gewoon niet goed. Mijn verklaring: technisch liep het niet goed en ik ging helemaal stuk. Heel erg balen!!!"

Zaterdag werd eerst de 1000m verreden, en daarna mochten de beste 8 van het tussenklassement de 3km gereden. Door ook een wat tegenvallende 1000m mocht Emma helaas niet deelnemen aan de afsluitende 3km, en was het NK afgelopen voor haar: een enorme tegenvaller. Jammer, Emma, maar zoals je zelf ook al zei: probeer er het beste uit te halen en er dus van te leren.Maike op het podium

Het kampioenschap verliep voor Maike gelukkig wel naar wens, ze wist maar liefst een 4e plaats in het eindklassement te behalen !! Fantastisch resultaat, Maike, gefeliciteerd!
Maike reed een gelijkmatig toernooi waarin ze liet zien zeer allround te zijn: een 7e plaats op de 500m, 5e op de 1500m, 7e op de 1000m en 3e op de 3000m. Al deze resultaten leverden dus een mooie 4e plaats op in het eindklassement én een afstandmedaille op de 3000m. Kijk maar :
Hulde, voor beide dames !